SOSYAL MEDYA OPTİMİZASYONU İÇİN YAPILMASI GEREKENLER NELERDİR ?

18 Ocak 2013 Cuma tarihinde yazılmıştır.


Sosyal Medya bugün lerde önemli ancak ileride daha da önemli olacak. Bir pazarlamacı nın listesinde öncelikle yer alması gereken konulardan bir tanesi sosyal medya bir diğeri ise mobil optimizasyonu olmalı. Mobil optimizasyonuna bir sonraki yazı serisinde yer vermeyi planlıyorum. Öyleyse Sosyal Medya Optimizasyonuna kaldığımız yerden devam edebiliriz diyorum ve sıralamaya başlıyorum.

1) Olmaz ise olmazların başında muhakk ak ve muhakkak birer sosyal medya hesabı açmış olmanız geliyor elbette. İhtiyacınıza ve ulaşmak istediğiniz kitlenin alışkanlıkl arına uygun olarak kullanabileceğiniz farklı pek çok sosyal  mecra var. Bunlardan en az 1 tanesini seçmeli ve hesabınızı oluşturmalısınız. Türkiye'de en çok kullanılan sosyal medya mecraları twitter, facebook, youtube, pinterest , foursquare, instagram ve tabiki blogger, tumblr vb. blog alt yapılarıdır.

2) Sosyal Medya hesaplarınızı oluşturduğunuza göre Web sayfanıza sosyal medya tuşlarınıda muhakkak eklemeniz gerekiyor. Tuşlarınızı sayfanızın en görünen yerini seçerek ve ziyaretçilerinizi aksiyon aldırmayı hedefleyecek şekilde yerleştirmeniz gerekmektedir. Örneğin ; kendi bloğum özelinden gider isek bu sayfaya yerleştirdiğim facebook sayfasını beğen tuşunu ben hiç yeterli bulmuyorum. Kesinlikle aksiyon aldırmaya özendirici olmadığı gibi farkedilir bile değil. Neden tutuyoruma gelince eğitimlerde ve danışmanlıklarda örnek olarak gösterebilmek için tabi ki .

3) Sosyal medya hesaplarınızı muhtemelen kullanmayı planladığınız mecralarda açtınız öyle değil mi? Madem öyle size farklı bir önerim olacak. İhtiyacınız olduğunu düşünmeseniz bile popüler olduğunu bildiğiniz sosyal ağlarda da bir hesap oluşturun muhakkak. Kullanmayın ancak görünürlüğünüzü yahutta hazır bulunuşluğunuzu ifade eden düzenli ve tertipli bir hesabınız olsun. Kullanıcılarınız sizi aradıklarında bulabilsinler. Yalnız onlara mesaj bırakmayı ihmal etmeyin; deyin ki burada değiliz, bizi "x" ten takip edin ama burada olmamızı istiyorsanız bize ulaşmayı da ihmal etmeyin. Kimbilir belki de yanlış yerdesinizdir.

4) Sosyalde hesaplar tamam olduğuna göre gelelim sosyal medya hesaplarınızın kullanımı ile ilgili bazı inceliklere. Bloglar benim listemin en başında, çünkü blogları takip eden kitle en bilinçli kitle. Ve gerçekten bu kitleyi sizinde en az onların sizi takip ettiği gibi takip etmeniz gerekiyor. Öncelikle blogunuzda takipçilerinize spam içerik sunmayın. Özgün ve size özel içerik olsun. Az olsun önemli değil öz ve size özel olsun. Blogunuzda mutlaka sosyal medya tuşlarınız bulunsun. "Add This" en iyilerden bir tanesi, açık kaynak kodu ise hareket alanınızı daha da genişletiyor. Blogunuza ekleyeceğiniz bu tuşlar sayesinde blogunuzun diğer mecralarda yayılmasını sağlarken gelişigüzel gelen ziyaretçilerinize de bu sosyal medya tuşları ile içeriğinizin kalitesi ile ilgili mesajda vermiş olursunuz.

5) Bir diğer önemli husus ise hem blogunuzda hem de web sayfanızda RSS sistemini kurmuş olmanızdır. Kullanıcılarınızın sunduğunuz içeriğe abone olmaları önemlidir ancak burada üzerinde ısrarla durmak istediğim husus RSS bağlantısını okuyucuyu daima ana kaynağa çekecek şekilde yapılandırmanız. Yani RSS beslemelerinize abone olanlara bu servis ile yazının girişini gösterin, kalanı ise sayfanıza geldiklerinde okusunlar. Bir de küçük önerim var ; sayfalarınızda muhakkak en son yazılar, en çok okunan yazılar ya da en güncel konular vb. başlığı altında en az beş tane yazınızı görünecek şekilde konumlandırın. Böylelikle sizi sayfanızda ziyaret eden okuyucunuz sayfalarınızda daha çok vakit geçirsin.

6) Hep blogdan gidiyorum ama dediğim gibi bloglar önemli. Hem takip edenler daha bilinçli hem de sizin prestijiniz ve konuya hakimiyetiniz açısından önemli bir gösterge. Bu yüzden blogunuzda mutlaka etiketleri kullanarak bir endeks oluşturun ve bunu standart haline getirin. Öyle ki okuyucularınız bu endeks sayesinde istediği içeriğe rahatlıkla ulaşsın. Hatta bu endeks sistemini web sayfanızda bile rahatlıkla uygulamaya geçirebilirsiniz.

7) Sosyal medyadan konuşup hele ki blog ismi bile Facebook Mektebi olunca Facebook tan konuşmamak olmaz değil mi? Facebook sayfanız ülkemizdeki kullanım alışkanlıklarına bakıldığında önemli, hem de çok önemli. Belli bir düzen ve planlama dahilinde yayın yapın. Örneğin kullanıcılarınız hangi gün hangi konu hakkında yayın yapacağınızı bilsinler ve özellikle ilgilerini çeken hususları takip etsinler. Artık Facebook Edge Ranki bilmeyeniniz kalmadı değil mi? Bu blogda daha önceki yazılarda bahsi geçmişti. Edge Rank sizi engellese bile kullanıcılarınız az çok hangi gün ve saatlerde yayın yapacağınızı bilirlerse , konu da takiplerindeyse siz onlara ulaşmadan onlar size muhakkak ulaşacaklardır.Bu önerimi kulak arkası etmeyin zira önemli. Örneğin bayanlara yönelik bir sayfa çıkarıyor iseniz her hafta salı günü öğlen burçlar konusunu işleyip, har hafta çarşamba günü pratik örgü tariflerini işlerseniz kullanıcılarınız bir süre sonra buna alışacaklardır. Edge Rank engellese bile onlar sizi okuyacaklardır.

8) Facebook için bir diğer önemli husus ise sayfanızda diğer mecralardaki varlığınızın işareti olarak uygulamalar barındırın. Facebook dahilinde hayranlarınızın arkadaşlarını davet edebileceği bir uygulamanız olması gerektiği gibi diğer mecralardaki adreslerinizi de muhakkak yazın. Bir sayfa kuralları kılavuzunuz olması gerektiği gibi, vizyon ve misyonunuzu da açıkça belirleyip sayfanızda duyurun.

9) Gelelim Twitter ve Google + 'a ; buralarda muhakkak olmanız lazım. Çünkü buralarda yaptığınız paylaşımlar arama optimizasyonunuz için de önemli. Tıpkı Facebook sayfanızda ve diğer mecralarda çalışan sosyal medya tuşlarınız gibi buralarda yaratacağınız viral de sizin aramalarda ön plana çıkmanız için önemli.

10) Etiketler ve anahtar kelimeler önemli birer sosyal medya taktiği. Her mecrada etiketlerinize ve mesajınızın içerisinde kullandığınız kelimelere dikkat etmelisiniz. Bunlar üzerinde hassasiyet ile çalışmanızı öneririm. Etiketler çoğu sosyal medya ağında kolaylıkla bulunur olmanızı sağlarken, rastgele bulunmanızı daha da kolaylaştırır. Anahtar kelimeler ise özellikle sosyal medya kullanımında altın anahtarlara dönüşüyor. Kullandığınız kelimeleri doğru seçtiğiniz takdirde kolaylıkla aksiyon aldırmak bir yana etkileşiminizi ve viral etkinizi hızlandırabilirsiniz.

11) Mobil etkileşiminizi ise asla gözardı etmeyin. Web sayfanızı ve blogunuzu muhakkak mobilden sosyal medya hesaplarına erişen takipçileriniz için kullanışlı hale getirin. Hatta bütçeniz var ise mobil bir aplikasyon bile yaptırabilirsiniz. Daha da ötesinde mobil web sayfasına bütçeniz yetiyor ise doğrudan tamamen mobil odaklı da olabilirsiniz.

12) Sosyal Medya hesaplarınız ve web siteniz ile ilgili minumum gerekler yerine geldiğine göre artık biraz daha sofistike konularla devam edebiliriz. O zaman listede sosyal medyada dağılırken kullandığınız linkler var. Asla ama asla bu linkleri kısaltmayın, linkleriniz kalıcı linkler olsun ve konu ile ilgili kısa ama öz başlıklar olarak yayınlayın. Artık herkes nereye yönlendirildiğini bilmek ve görmek istiyor.

13) Bu kadar çok sosyal medyadan bahsetmişken bunların hepsini tek elden yönetebileceğimiz, planlamalarımızı ve buna göre yapacağımız programlamaları yönetebileceğimiz sosyal medya araçlarından uzak duramayız öyle değil mi? Facebook uzaktan erişimi sevmiyor , illaki içeriden yapılan gönderi istiyor ve bu yüzden Edge Rank'te bunu hesaba kattığı konuşuluyor. Bu bilgiyi verdikten sonra diyorum ki; farklı sosyal medya hesaplarınızı bir arada yönetebileceğiniz araçlar var bunları kullanıp hayatınızı kolaylaştırabilirsiniz. Bunlardan en iyisi tabi ki HootSuite. Bu konuya ileride daha detaylı bir giriş yapacağım ama şimdilik bu kadar bilgi yeterlidir.

14) Gelelim bugünkü yazının son maddesine. QR kodları küçümsemeyin ve muhakkak kullanmayı alışkanlık haline getirin. Bu küçük dijital şekillerin içine her şeyi sığdırdığınız gibi kolaylıkla da mobil optimizasyonunuzu sosyal medya için tamamlamış olursunuz. Üstelik sadece çevrimiçi ortamlarda değil çevrimdışı ortamlarda da dijital döünüşümden istifade ederek sosyal medya optimizasyonu yapmış olursunuz.Bu konu ile ilgili daha detay örnekleri ise bir sonraki yazılarda paylaşacağım o yüzden bu yazıda detaya girmiyorum.Ama öbür bloglarımı takip edenler ne demek istediğimi anlamışlardır.

Şimdi toparlamak gerekir ise ; bir web sitemiz olması gerektiği kadar bu web sitemizde var olduğumuz ve aktif olarak kullandığımız sosyal mecraların tuşlarıda olmalı. Bloglar prestij açısından ve konumuza hakimiyetimizi göstermek açısından önemlidir, öyleyse blog açmalıyız. Sadece blog açmak yetmez elbette, düzenli ve özgün içerik paylaşımı ile birlikte sosyalde viral olmak için gerekli diğer tüm koşulları da sağlamalıyız. Bunlar ise blogumuzda kullanacağımız sosyal medya tuşları ile başlıyor. İstatistiklerimizi takip edip, sosyal medyayı dinleyerek anahtar kelime ve etiketleri düzgün kullanmalıyız. URL lerimiz ve verdiğimiz linkler caydırıcı değil teşvik edici olmalı. RSS ler ise sosyal medya trafiğimizi arttıracak şekilde planlanmalı. QR kodlardan hem çevrimiçi hemde çevrimdışı ortamlarda dijital dönüşüm yaratarak faydalanmalıyız. Mobil sosyal ağlara en çok erişim sağlanan yer olduğuna göre mobil uyumlu olmalıyız. Ve pek tabiki sosyal ağlardaki varlığımızı eş zamanlı ve senkronize olarak planlı-programlı yönetebilmemiz için profesyonel bir yönetim programına sahip olmalıyız. Buraya kadar sadece minimum gerekliliklerden bahsettik, bundan sonraki blog yazısı ise daha ince ve sofistike ayrıntılar üzerinde duracak. Diğer bir deyişle ileri seviyeye adım atmış olacağız. Şimdilik bu kadar , soru -yorum ve eleştirilerinizi bekliyor olacağım.

SOSYAL MEDYA OPTİMİZASYONU İÇİN YAPILMASI GEREKENLER NELERDİR ? için “0 yorum” bulunmaktadır.