FACEBOOK EDGERANK ALGORİTMASI NEDİR ?

30 Aralık 2012 Pazar tarihinde yazılmıştır.


EdgeRank facebookun en çok bilinen başarılı algoritmalarındandır. Bir gönderinizin haber kaynağında gösterilip gösterilmeyeceğine ve haber kaynağında ne kadar üstte gösterileceğine karar veren akıllı kodlar bütünüdür. Facebook tarafından geliştirilen ve öğrenen bu algoritma aktivitelerin (edge) toplamıdır. Her bir aktivite (edge) 3 farklı değerden oluşur. Bunlar sırası ile ;

1) İlgi (affinity)
2) Weght (ağırlık)
3) Time decay (zaman aşımı) dir.

EdgeRank herbir aktivitenin (edge) ayrı ayrı ölçümlenmesi ve biraraya getirilerek toplanmasından oluşur. Bu hesaplama sonucunda oluşan puanınız bir sonraki gönderilerinizin kimlerin haber kaynağında ve hangi sırada gösterileceğine karar verir. İlk başta konu biraz karışık gelebilir. Ancak işin özünü kavradıktan sonra EdgeRank'in sizi nereye taşıyıp nereye taşımayacağını az çok tahmin edebilirsiniz.  EdgeRank bir kullanıcı ile ilgisi olan tüm aktiviteleri puanlar ve daha sonra kullancı için önemli olanlara karar vererek veri kaynağında kendi hesapladığı sıraya göre yayınlar.
EdgeRank'in formülü ise ;

u: İlgi (Affinity) ; Aktiviteyi yapan ile görecek olan kişi arasındaki ilgi puanı
w:Ağırlık (Weight) ; Aktivite puanı , herbir aktivitenin ayrı bir ağırlık puanı mevcuttur.
d:Zaman Aşımı (Time Decay) ; Aktivitenin yaratıldığı zamana bağlı olarak hesaplanan zaman puanı.

u   İlgi (Affinity) ;

İlgi aktiviteyi gerçekleştiren ile kullanıcı arasındaki tek yönlü ilişkiyi ölçer. İlgi puanı tekrarlanan etkileşimler dikkate alınarak hesaplanır. Örneğin ; sürekli aynı kişinin gönderilerini beğenmek, yorum yapmak, paylaşmak, hatta mesaj göndermek bu kişi ile olan ilgi puanının yüksek olmasına sebep olacaktır. Burada ölçümlenmek istenen aradaki ilişkinin sıkılığıdır.

 w Ağırlık (Weight) ;

Ağırlık Facebook'un her bir Facebook etkileşimi için kendi belirlediği değerler sistemidir. Her bir Facebook etkileşiminin ayrı bir değeri vardır. Örneğin yorumlar, beğenilerden daha değerlidir.  Aktivite değerleri böylelikle  Facebook tarafından belirlenen etkileşim değerlerine göre hesaplanır. Genel Kural olarak bir gönderi ne kadar uzun zaman haber kaynağında kalmayı başarıyor ise ağırlığı o kadar yüksek demektir.

d Zaman Aşımı (Time Decay) ;

Bu kavraması en kolay değerdir ve matematiksel olarak 1/zaman olarak ifade edilir. Bir gönderi ne kadar yeni ise o kadar değerlidir, ya da tam tersi ne kadar eski ise o kadar değersizdir. Zaman geçtikçe aktivitelerin değeri azalır.


EdgeRank markalar için önemlidir, çünkü düşük EdgeRank puanı demek daha az sayıda hayranınıza ulaşmak anlamına gelir. Bu da Facebook'ta yapmaya çalıştığınız pazarlama faaliyetlerinin boşa harcanmış vakit olarak kalmasına sebep olur. Facebook'ta başarılı pazarlama faaliyetleri yürüten ve hayranları ile etkili iletişim kuran markaların tamamı Facebook için ayırdıkları bütçeyi kaldıraç ile birlikte kullanırlar. Reklamların yanı sıra oyunlar vb. farklı etkileşim yöntemlerini kullanan bu firmalar organik gönderileride dahil olmak üzere; takipçileri ile sürekliliği ve sürdürülebilinirliği sağlıklı etkileşim içerisindedirler.

FACEBOOK EDGERANK ALGORİTMASI NEDİR ? için “2 yorum” bulunmaktadır.